Verkkokaupan hakukoneoptimointi - käytännön ohjeet hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen
Jos haluaisit saada tehdä myyntiä ilman maksettua mainontaa, tällöin verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa. Hakukoneoptimointi tulee sanoista Search Engine Optimization (SEO) ja se tarkoittaa käytännössä sitä että verkkokaupassa tehdään erilaisia muokkauksia, jotka nostavat verkkokaupan näkyvyyttä hakukoneissa (kuten Googlessa). Kun saat näkymään verkkokauppasi paremmin hakukoneissa usein se tarkoittaa myös lisää kävijöitä ja tätä myöten myös myyntiä. Tässä blogipostauksessa käsitelläänkin sitä, kuinka toteutat hakukoneoptimointia verkkokaupassasi.
Käytännön esimerkki hakukoneoptimoinnin hyödystä
Voit olla esimerkiksi kiinnostunut hankkimaan sähköpyörän. Menetkin siis Googleen ja haet siellä sanalla "sähköpyörä" tai "hyvä sähköpyörä". Saat sen jälkeen Googlessa näkyviin itsellesi hakutuloksia, jotka vastaavat näitä hakuja. Googlen kautta voit sitten siirtyä jonkun verkkokaupan sivuille, mennä tutustumaan tuotteisiin - sekä tekemään mahdollisesti ostoksen. Täten tein esimerkiksi itse kun lähdin hankkimaan ensimmäistä sähköpyörää - minulla ei ollut mitään tietoa tällaisista pyöristä saati mistä sellaisen voisi ostaa. Menin siis Googlen kautta tutustumaan eri verkkokauppoihin jotka näitä tuotteita tarjoaa ja tein ostoksen siitä verkkokaupasta joka vakuutti minut parhaiten.
Hakukoneoptimointi alkaa hakusanatutkimuksesta
Jotta saisit tehtyä hyvää hakukoneoptimointia, kannattaa ihan ensin aloittaa hakusanatutkimuksen tekemisestä. Eli käytännössä, lähde etsimään potentiaalisia hakusanoja, joita voit jatkossa käyttää verkkokauppasi tuotekuvien nimeämisissä, tuotekuvauksissa, tägeissä, linkeissä jne. Hakusanatutkimusta varten tarvitset siis jonkun työkalun josta pääset tutkimaan erilaisia hakusanoja. Tällaisia erilaisia hakusanatutkimuksen sivustoja on useita - saat tutkittua hakusanoja ilmaiseksi esimerkiksi Ahrefsin kautta sekä oma suosikkini on maksullinen työkalu Moz. Mieti siis verkkokaupassa myynnissä olevia tuotteita ja tee jokaiselle tuotteelle hakusanatutkimus.
Käytännössä:
Jos lähtisin myymään vaikka t-paitaa, jossa on printti "best mom ever" voisin miettiä joitakin äitiyteen liittyviä hakusanoja. Voisin siis katsoa esimerkiksi Ahrefsin kautta hakusanoja tähän aiheeseen - tuloksena sieltä löytyy esimerkiksi sanat “mom shirt” ja “best mom shirt”. Voisin sitten käyttää näitä potentiaalisia hakusanoja jatkossa tämän tuotteen tuotesivun hakukoneoptimoinnissa. Eli käytännössä näitä hakusanoja voin siis käyttää tuotteen nimessä, tuotekuvien nimeämisessä, tuotekuvauksessa, tägeissä, linkissä ja myös seo-tekstin kirjoittamisessa.
Lataa opas POD-verkkokauppaan tästä
Työkalut hakukoneoptimoinnin tukena
Hakukoneoptimointia varten suosittelen ottamaan käyttöön hyvän analytiikkatyökalun sekä Search Consolen. Analytiikkatyökaluna voi käyttää esimerkiksi Googlen omaa Google Analyticsiä. Vaikka Shopifystäkin löytyy omat analytiikat, ne eivät ole yhtä tarkat ja hyvin toimivat kuin esimerkiksi Google Analytics (ainakin viimeaikoina on ollut paljon Shopifyn päässä analytiikan kanssa ongelmaa). Lisäksi kun otat käyttöön Search Consolen saat helposti indeksoitua verkkokauppasi Googleen - eli käytännössä Search Consolen avulla kerrot Googlelle että verkkokauppasi on olemassa. Eli käytännössä saat nopeammin verkkokauppasi näkymään Googlen hakutuloksissa kun otat tämän työkalun käyttöön.
Search Consolessa on myös se hyvä hyöty että sen avulla pääset näkemään mielenkiintoista tilastotietoa esimerkiksi millä hakusanoilla ihmiset päätyvät verkkokauppaasi ja millä muilla hakusanoilla verkkokauppasi nousee esille Googlen hakutuloksissa.
Lataa opas POD-verkkokauppaan tästä
Tuotekortin muokkaaminen Shopifyssä hakukoneoptimointia ajatellen
Kaikki ne tiedot mitä syötät Shopifyyn, voi hyödyntää hakukoneoptimoinnissa. Eli jos haluat saada myyntiä orgaanisesti ilman maksettua mainontaa, tällöin kannattaa hyödyntää tehokkaasti tuotekortille syötettäviä tietoja. Eli voit käyttää hakusanoja sopivasti tuotteen nimessä, tuotekuvien nimeämisessä, tuotekuvauksissa, voit syöttää tietoihin tägejä, muokata seo tekstejä ja niin edelleen. Lisäksi voit lisätä teeman kautta tuotesivulle lisää sisältöä - eli esimerkiksi erilaisia kuvia ja tekstejä.
Ohessa vielä selvennetty kuva, josta käy ilmi mihin kohtiin Shopifyssä näitä tietoja syötetään
Blogin hyödyntäminen hakukoneoptimoinnin tukena
Harvassa verkkokaupassa nykyään näkee blogia - mutta sellainen kannattaa olla jos haluaa saada orgaanisesti myyntiä. Blogin avulla saat siis helposti lisättyä sisältöä verkkokauppaasi ja näissä sisällöissä voit käyttää sinulle sopivia hakusanoja. Voit esimerkiksi esitellä blogissa tuotteita tai vaikka antaa asiakkaalle hyötysisältöä. Eli esimerkiksi voit kirjoittaa matkailu-aiheiseen verkkokauppaan vinkkejä matkusteluun, blogiartikkeleita eri matkakohteista tai vaikka esitellä matkusteluun liittyviä tuotteita. Asiakkaat voi sitten päätyä verkkokauppaan lukemaan näitä blogiartikkeleita Googlen kautta - ja näissä blogiartikkeleissa voit myös mainostaa tuotteitasi tai pyytää liittymään sähköpostilistalle.
Lataa opas POD-verkkokauppaan tästä
Kiinnitä huomioita verkkokaupan nopeuteen
Hakukoneet kiinnittävät huomiota myös siihen, kuinka nopeasti verkkokaupan sivut latautuvat työpöytä- ja mobiilialustoilla. Mitä lyhyempi latausaika verkkokaupan sivuilla on, sitä parempi käyttäjäkokemus. Kannattaa siis optimoida myös verkkokaupan nopeutta. Nopeuteen voi vaikuttaa esimerkiksi kuvien koolla - yleensä suurimmat ongelmat verkkokaupan latausnopeudessa johtuu nimenomaan suurikokoisista kuvatiedostoista. Kuvissa kannattaa myös hyödyntää mielellään JPEG-tiedostoja PNG-tiedostojen sijaan. Kun siis lisäät verkkokauppaan kuvia, varmista että kuvien tiedostokoko on sopiva.
Hyödynnä linkityksiä
Jotta saat verkkokauppasi näkymään nopeasti Googlen hakutuloksissa, kannattaa hyödyntää myös linkityksiä. Voit siis omassa verkkokaupassa tehdä sisäisiä linkityksiä sekä mikäli mahdollista hankkia ulkoisia linkityksiä muilta sivustoilta. Eli esimerkiksi, voit tuotesivuilla tehdä linkityksen johonkin toiseen tuotteeseen, blogissa linkittää toiseen blogipostaukseen tai tuotteeseen ja niin edelleen. Ja mikäli mahdollista - hanki ulkoisia linkityksiä toisille sivustoille.