Print-On-Demand verkkokaupan onnistunut brändäys - Vinkit onnistumiseen
Verkkokaupan maailmassa jossa vaihtoehtoja on loputtomasti ja kilpailu kovaa niin erottautuminen on avain menestykseen. Nykyään myös Print-On-Demand verkkokauppoja syntyy kuin sieniä sateella, joten on äärimmäisen tärkeää erottautua massasta. POD-verkkokauppasi brändi ei voi siis olla vain yhdessä illassa oksennettu tai yhtä tylsä kuin lautasellinen puuroa. Brändin luominen ei myöskään ole vain kauniiden logojen tai värien luomista - kaiken ytimessä on siis se mitä brändisi edustaa, miten se koskettaa asiakkaita ja se tunne mitä halutaan herättää asiakkaassa. POD-verkkokauppiaana haluat antaa myös jonkun lupauksen asiakkaalle, jotta saisit innostettua asiakkaan ostamaan ja tehtyä samalla myös myyntiä. Tässä artikkelissa käsitelläänkin miksi brändäys on tärkeää ja kuinka voit optimoida verkkokauppasi brändin myyntiä varten.
Ensivaikutelma ratkaisee
Kun saat potentiaalisen asiakkaan suurella vaivalla vierailemaan verkkokauppaasi, haluat että hän innostuu ja tekee ostoksen. Tai vähintään liittyy sähköpostilistalle. Sinun tulee siis POD-verkkokauppiaana saada asiakkaalle positiivinen kokemus verkkokaupastasi - tähän voit vaikuttaa tekemällä kauniin visuaalisen ulko-asun värien, fonttien, kuvien ja tekstien avulla. Kerro teksteissäsi jotain sellaisia asioita jotka "iskee" kohderyhmääsi - ja paras jos saat herätettyä jonkun positiivisen tunteen hänelle. Mieti myös mitä brändisi edustaa ja mitä voit luvata asiakkaalle? Voit esimerkiksi korostaa brändisi ympäristöystävällisyyttä ja eettisyyttä sekä antaa vaikka lupauksen tuotteiden materiaalien laadusta.
>>> Lataa tästä ilmainen opas POD-verkkokaupan perustamiseen <<<
Kiinnitä huomioita erottuviin tuotekuviin
Suurin osa POD-verkkokauppiasta lähtee markkinoimaan tuotteitaan tylsillä ja mitään sanomattomilla tuotekuvilla. Se ei kuitenkaan kannata ja haluat sen itse välttää. Heitä siis pois POD-palveluntarjoajan kamalat tuotekuvat ja tee omat, uniikit tuotekuvat kuvaamalla itse tuotteet tai käyttämällä erilaisia tuotekuvapalveluita. Omissa tuotekuvissa voit tuoda esille paremmin brändiä ja saada asiakkaat kiinnostumaan tuotteistasi. Mikäli kuitenkin haluat käyttää POD-palveluntarjoajan tylsiä tuotekuvia, voit niitä aina itse muokata juuri esimerkiksi Canvan avulla. Laita tuotekortille siis useita tuotekuvia eri kuvakulmista ja anna asiakkaalle lisäksi mahdollisuus zoomata kuvia lähempää tarkastelua varten.
Tuotekuvaukset - mahdollisuus innostaa
Liian moni unohtaa tuotekuvaukset ja niiden tärkeyden. Print-On-Demand palveluntarjoaja antaa sinulle valmiit (ja tylsät) tuotekuvaukset mutta niitä ei missään nimessä pidä käyttää. Sillä jos haluat erottautua tee omat ja uniikit tuotekuvaukset ja kerro niissä mitä uniikkia tuotteessasi on - ja innosta asiakkaat ostamaan. Tuotekuvauksissa voit rohkeasti käyttää erilaisia emojeita, kertoa hyödyistä, korostaa materiaaleja ja ilmoittaa erilaisista tarjouksista. Tuotekuvaukset on myös hyvä paikka antaa ohjeita, mikäli tarjoat esimerkiksi kustomoitavaa tuotetta. Ota myös huomioon että tuotekuvauksissa ei ole pakko käyttää pelkää tekstiä - voit ujuttaa sinne myös kuvia ja kertoa vaikka POD-brändisi tarinaa ja missiota.
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
Edistyneet tuotesivut
Kun alat markkinoimaan tuotteitasi, tuotesivu on se millä myyt tuotteesi. Asiakas laskeutuu siis mainoksesta suoraan tietylle tuotesivulle ja sinun tulee innostaa asiakas ostamaan. Mikäli tuotesivusi on yhtä kuiva kuin kuppi jauhoja, harva tällöin lähtee klikkailemaan add-to-cart nappulaa ja viimeistelemään ostosta. Joten kun saat ensin tuotekortilla tehtyä tuotteen perussäädöt (nimeämiset, kuvat, tuotekuvaukset, hinnoittelut ja linkit) niin sen jälkeen kannattaa pureutua tuotesivun kokonaisuuden tekemiseen. Esimerkiksi Shopifyssä voit muokata tuotesivuja tuotesivumallien avulla. Voit siis tuotesivumallien avulla muokata edistyneesti tuotesivun ulkonäköä - voit lisätä sinne vaikka lisätietoja tuotteesta ja materiaaleista, kertoa tyytyväisyystakuusta ja tuoda esille brändiä ja brändin lupausta. Tuotesivumallien kautta pääset myös lisäämään erilaisia edistyneitä elementtejä tuotesivulle sekä lisäämään erilaisten lisäosien/appien osia, joiden avulla voit esimerkiksi tuoda esille arvosteluja. Hienot ja edistyneet tuotesivut saavat asiakkaalle wow-fiiliksen ja monesti isolla työllä tehdyt tuotesivut parantavat verkkokaupan konversioprosenttia.
Tuo esille asiakasuskollisuutta & social proof
Vahva brändi synnyttää asiakasuskollisuutta - kun asiakkaat tunnistavat ja luottavat brändiisi he palaavat ostoksille uudestaan sekä suosittelevat verkkokauppaasi myös muille. POD-verkkokauppiaana voit myös tuoda verkkokaupan ulko-asussa esille muiden asiakkaiden kokemuksia ja arvosteluja - ne auttavat aina myymään. Voit myös korostaa yhteisöllisyyttä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja tuoda vaikka Instagram-feedisi verkkokauppaan. Muista myös että luottamuksen rakentaminen on tärkeää varsinkin alussa - kun verkkokauppasi on täysin uusi tulee sinun valaa asiakkaisiin luottamusta.
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
WOW-factor
Hyvin brändätty verkkokauppa erottautuu kilpailijoistaan ainutlaatuisen ulko-asun, elementtien ja tarinan avulla. Mutta jokaisella verkkokauppiaalla kannattaisi siltikin olla vielä jokin erottautuva kilpailuetu - kun sinulla on jokin uniikki juttu jota tarjoat asiakkaille, auttaa se myymään. Mieti siis verkkokaupallesi jokin iskevä wow-factor - voisiko se olla esimerkiksi ilmainen toimitus kaikille tuotteille tai vaikka jokin ilmainen extra-tuote kaupan päälle?
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
Yhteenveto
Niinkuin artikkelista käy ilmi, haluat siis panostaa brändäykseen. Monesti kuitenkin POD-verkkokauppataipaleen alussa houkuttelee vain saada nopeasti kauppa kuntoon ja päästä markkinoimaan tuotteita jotta saisi äkkiä myyntiä. Mutta ikävä fakta on että jos haluat tehdä myyntiä, tulee sinun oikeasti käyttää aikaasi kunnolliseen brändäykseen. Älä siis tee kaikkea vain nopeasti vaan tee mieluummin verkkokauppasi brändäys kaikessa rauhassa. Kun olet tehnyt brändäyksen kunnolla saat myös paremmin myyntiä upean brändin avulla.
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä