Parhaat vinkit Print-On-Demand bisnekseen

Tekoälyn hyödyntäminen verkkokaupassa

tekoäly-ja-verkkokauppa

*Tämä artikkeli sisältää affiliate-linkin Shopifyyn.

Nykypäivänä verkkokaupan perustamisesta ja hallinnoinnista on tehty todella helppoa. Ja mikäli otat vielä tekoälyn työkaveriksi, on se vielä helpompaa. Tekoälyn käyttämisestä on siis useita hyötyjä - sen avulla nopeutat omaa työtäsi sekä pystyt automatisoimaan monia asioita todella pitkälle. Tässä artikkelissa käsitelläänkin tekoälyn hyödyntämistä verkkokauppiaan kannalta, suurimpia virheitä tekoälyn käytössä sekä annetaan vinkkejä tekoälyn käyttöön.

 

Erilaiset tekoäly työkalut

Aloitetaan kuitenkin ihan ensin erilaisista tekoäly työkaluista. Tekoälyyn löytyy useita työkaluja mutta ihan ensin kannattaa miettiä sitä, mihin haluat käyttää sitä - haluatko tuottaa tekstiä, tehdä kuvia tai esimerkiksi automatisoida jotain? Tekstin tuotantoon löytyy esimerkiksi todella suosittu tekoälytyökalu ChatGPT, kuvien luomiseen Midjourney sekä automatisointiin erilaisia applikaatioita, joita voi lisätä verkkokauppaan. 

 

Esimerkiksi Chat GPT:n avulla saat luotua pohjat tuotekuvauksille, blogiartikkeleille sekä hakukoneoptimoidulle tekstille - mutta näissäkin pitää aina muistaa että niiden muokkaaminen on todella tärkeää. Kun käytät esimerkiksi ChatGPT:n työkalua, muista antaa tekoälylle todella tarkat toimintakehotteet, tarkistaa faktat sekä muokata tekstiä siten, ettei se kuulosta suoraan tekoälyn kirjoittamalta. 

 

Kuvien tuotantoon puolestaan voit käyttää apuna joko Midjourneytä tai Dallea. Tekoälyn avulla voit siis luoda esimerkiksi tuotekuvia, ideoida tuotteisiin designeja sekä tehdä verkkokauppaan muita lisäkuvia. Midjourneynkin käytössä saa olla tarkkana toimintakehotteiden kanssa - anna sille selkeät ohjeet mitä haluat. Hyvänä lisänä Midjoyrneyhin on tullut myös mahdollisuus lisätä toimintakehotteeseen kuva, jonka avulla Midjourney voi tehdä tyyliltään samanlaisen kuvan. Mikäli käytät Midjourneytä, on hyvä muistaa että tekemäsi kuvat ovat julkisia kaikille - eli kannattaa käydä säätämässä erikseen työkalun yksityisyysasetuksia. 

 

Ja jos mennään vielä verkkokaupan automatisoinnin puolelle niin siihenkin löytyy useita eri työkaluja. Käytännössä voit siis lisätä verkkokauppaasi erilaisia applikaatioita, jotka perustuvat tekoälyyn. Hyvänä esimerkkinä tästä on esimerkiksi tekoälyyn perustuvat asiakaspalvelu applikaatiot, jotka pystyy integroimaan verkkokauppaan. Näiden avulla asiakas voi jättää verkkokaupan chatbottiin kysymyksiä ja botti antaa hänelle vastaukset - ja tällöin sinun ei tarvitse olla itse manuaalisesti vastaamassa viesteihin. 

 

Lataa opas POD-verkkokauppaan tästä

 

3 suurinta virhettä tekoälyn käytössä

 

Monesti tekoälyn kanssa tapahtuu kuitenkin niin että sokeutuu omalle työlleen - kun tekoäly tekee töitä todella nopeasti, tulee houkutus vain käyttää tekoälyn antamia vastauksia sellaisenaan. Suurimpana virheenä voisin nostaa tähän kolme asiaa:

Tuotekuvaukset

Tätä virhettä et halua tehdä - varsinkin jos tuotat tekstiä suomeksi. Tekoäly kirjoitta kyllä tuotekuvaukset todella näppärästi mutta tarkka silmä erottaa tekoälyn kirjoittaman tekstin. Eli voit aivan hyvin tuottaa esimerkiksi niitä tuotekuvauksia tekoälyllä, mutta muokkaa niitä aina. Eli ideoi tekstiä tekoälyn avulla, mutta muokkaa ja tarkista tekstit aina. 

 

Blogipostaukset

Blogitekstien kirjoittaminenkin onnistuu muutamassa sekunnissa Chat GPT:n avulla - mutta yksi suurin virhe onkin viedä se tekoälyllä kirjoitettu blogipostaus sellaiseen verkkokauppaan. Verkkokauppiaana haluat että asiakas uppoutuisi tekstiin mukaan - ja lukisi jopa sinne loppuun asti. Voit siis tehdä tekstirungon ChatGPT:n avulla mutta tässäkin tapauksessa on todella tärkeää muokata tekstiä mielenkiintoiseksi ja selkeäksi - ja etenkin tarkistaa tarvittavat faktat. Jos siis kirjoitat vaikka vegaani-aiheiseen verkkokauppaan blogipostausta jostakin reseptistä, kannattaa resepti oikeasti testata itse. Tai jos haluat kertoa faktatietoa vegaaniruuan makrojen saamisesta, on tällöin ehdottomasti tehtävä faktojen tarkistus. Tekoäly ei myöskään ole mikään paras hakukoneoptimoija - eli voit muokata tekstiä tekoälyn avulla hakukoneoptimoiduksi, mutta tällöin tulee antaa valmiit hakusanat ja tarkat ohjeet tekstin tekemiseen. Ja tässäkin tärkeänä on tarkistaa se teksti. Älä siis luota sokeana tekstiin vaan lue itse, tarkista ja muokkaa.

Lataa opas POD-verkkokauppaan tästä

 

 

Tekoälyn tuottamat kuvat

Nykyään voit myös tehdä vaikka kaikki POD-verkkokaupan designitkin tekoälyn avulla - ja säästää siinä aikaa. Yksi suurin virhe on kuitenkin antaa tekoälyn tehdä kaikki designit. Tekoäly kyllä osaa tuottaa kuvia, mutta on muistettava että verkkokauppasi asiakkaana on oikea ihminen. Asiakas ei siis halua ostaa mitään sekalaista tai huonosti suunniteltua tuotetta vaan oikeasti käyttää rahaa tuotteisiin, jotka oikeasti näyttää hyvältä - ja joka sopii asiakkaalle hyvin. Voit siis ideoida designeja tekoälyn avulla, mutta älä käytä tehtyjä kuvia sellaisenaan. 

 

Verkkokauppa-alusta Shopifyn oma tekoälytyökalu

Täytynee vielä nostaa esille verkkokauppa-alusta Shopifyn omat tekoäly työkalut. Esimerkiksi voit suoraan Shopifyssä luoda tekoälyn avulla tuotekuvauksia sekä muokata tuotekuvia hienommaksi. Joten jos vielä mietityttää sopivan verkkokauppa-alustan valinta, Shopify on varmastikin kaikista paras alusta. *Tästä vielä pääset hankkimaan Shopifyn itsellesi.

Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla

Haluatko saada step-by-step ohjeet oman POD-verkkokaupan rakentamiseen? Lataa alta opas.  🚀