Parhaat vinkit Print-On-Demand bisnekseen

Print-On-Demand vs. Dropshipping - Mitä eroa näillä on?

dropshipping

Oman verkkokaupan perustamisesta on tehty nykyään todella helppoa. Käytännössä kuka tahansa voi siis aloittaa oman verkkokaupan - ja vieläpä minimaalisin kustannuksin. Tässä artikkelissa tutustutaan kahteen erilaiseen verkkokauppa malliin - POD-malliin (print-on-demand) sekä dropshippaukseen. Tämän artikkeli tavoitteena onkin käydä läpi niiden eroavaisuuksia, jotta sinä voisit päättää kumpi verkkokauppamalli sopii juuri sinulle.

>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä

Mitä on Print-On-Demand 

Print-on-demand, eli POD, on verkkokauppamalli jossa tehdään tuotteisiin designit. Eli käytännössä sinun tulee ensin valita POD-yhtiö, josta valitset myytävät tuotteet, teet niihin designit POD-yhtiön alustalla ja myyt niitä tuotteita vaikka sitten omassa verkkokaupassa. Kun sitten saat verkkokauppaasi tilauksen, POD-yhtiö saa siitä ilmoituksen, printtaa tuotteen, pakkaa sekä lähettää sen suoraan asiakkaalle. 

Dropshipping toimintamallina

Dropshipping mallissa myydään taas valmiita tuotteita, joihin ei vaadita erillisiä designeja. Myytäviä tuotteita löydät eri dropshipping kumppaneilta, joita ovat esimerkiksi Spocket, Salehoo ja Bigbuy. Tämä verkkokauppamalli toimii samoin kuin POD - eli kun asiakas tilaa tuotteen tuote tulee suoraan tavarantoimittajalta. Dropshipping on siis mallina hiukan nopeampi aloittaa, koska tuotteisiin ei tarvita erillisiä designeja.

>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä

Ensinnäkin, mitä samaa näissä kahdessa on?

Niinkuin varmaan huomasit samaa näissä on toimintamalli -  kun asiakas tilaa tuotteen verkkokaupasta, ulkopuolinen taho pakkaa ja lähettää tuotteen. Joten POD ja dropshipping-verkkokauppiaan ei tarvitse kuin lähettää tilaus palveluntarjoajalle. Näppärää tässä on myös se että verkkokaupan voi automatisoida todella pitkälle, jolloin verkkokauppiaalta säästyy todella paljon aikaa. Molemmissa verkkokauppamalleissa on myös mainiota minimaaliset aloituskustannukset - verkkokauppa voidaan siis polkaista käyntiin hyvin nopeassa ajassa ja minimaalisin kustannuksin. On myös mainittava että verkkokaupan ylläpitäminen on aika helppoa ja käytännössä onnistuu mistä tahansa, kunhan on vain internet yhteys ja läppäri.
 

Eroavaisuus #1 Tuotteet

Lähdetään kuitenkin miettimään eroavaisuuksia. Ja ihan ensin on huomioitava eroavaisuus tuotteissa. Dropshipping mallissa suurin osa tuotteista hankitaan edelleen Kiinasta eri yhtiöiltä, jolloin ei voi olla 100% varma että se tuote, jonka asiakas saa on tismalleen samanlainen kuin tuotenäyte, jonka olet hankkinut. Kun taas print-on-demand mallissa käytetään luotettavia yhtiöitä tuotteiden tekemiseen ja hankkimiseen, jolloin voidaan olla varmoja että asiakas saa juuri sen tuotteen, minkä hän on myös tilannut. Toki nykyään on olemassa myös luotettavia dropshipping tehtaita niin Yhdysvalloissa ja EU-alueella, mutta suurinosa dropshipping tuotteista edelleen hankitaan Kiinasta niiden alhaisen hinnan vuoksi.

>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä

Eroavaisuus #2 Designien teko

Suurin ero näissä on se, että POD mallissa verkkokauppiaan tulee tehdä tuotteeseen design, kun taas dropshipping mallissa verkkokauppiaat myyvät valmiita tuotteita. Koska dropshipping mallissa myydään valmiita tuotteita, on hyvin yleistä että valitsemasi tuote on myynnissä myös kymmenillä muilla verkkokaupoilla. Tämän vuoksi voi olla hiukan hankalaa erottautua joukosta. Print-on-demand mallilla voit siis erottautua joukosta täysin uniikin tuotteen ja designin avulla, jota ei ole kenelläkään muulla. 

Jos haluat menestyä jommassa kummassa verkkokauppamallissa niin huomioi tämä: Dropshipping-mallissa menestyy kaikista parhaiten ne tuotteet, jotka ratkaisevat jonkin asiakkaan ongelman tai tekee elämästä helpompaa/mukavampaa. Kun taas print-on-demand mallilla myydään tunteilla. Toki designien teko voi olla aloittelijalle pelottavaa ja vaivalloista, mutta jokainen voi aloittaa designien tekemisen vaikka Canvan suunnittelu työkalulla, jota voi käyttää jopa ilmaiseksi.

>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä

Eroavaisuus #3 Mahdollisuus kustomointiin

Print-on-demand mallissa on mainiota mahdollisuus räätälöityjen tuotteiden luomiseen. POD-mallissa on siis yleistä kustomointi, jossa asiakas voi kustomoida myymääsi tuotetta haluamaksesi. Esimerkki tällaisesta tuotteesta voisi olla vaikka juliste, johon asiakas voi kustomoida lemmikin kuvan ja nimen. Dropshipping mallissa ei yleensä tehdä kustomointia ollenkaan. 

>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä

Eroavaisuus #4 Markkinointi

Monet dropshippaajat tosiaan myyvät tuotteita, jotka ratkaisevat jonkin asiakkaan ongelman tai tekevät elämästä helpompaa tai mukavampaa. Tällaisia tuotteita voisi olla vaikka joku hieno pesusieni, joka puhdistaa tahrat todella näppärästi, tai vaikka hierontalaite joka auttaa poistamaan inhottavat selkäkivut. Kun taas print-on-demand mallissa myydään tuotteita tietylle kohderyhmälle ja pyritään saamaan designien avulla asiakkaalle tunteita. Voit siis myydä vaikka hupparia kaksosten äidille, jossa on hieno ja tunteita herättävä design tuohon aiheeseen liittyen. Eli POD-tuotteissa ei yleensäkään ole mitään mikä ratkaisisi ongelman vaan designin avulla tulee herättää asiakkaan kiinnostus. Kannattaa siis miettiä tarkkaan kenelle myyt tuotteitasi ja tehdä sille kohderyhmälle samaistuttavia designeja.

Joten erona onkin tässä myös tapa kuinka tuotteita markkinoidaan. Dropshipping mallissa markkinoidaan yleensä siis hyötyjen perusteella, kun taas POD-mallissa myydään tuotteita tunteiden perusteella. Molemmissa malleissa voidaan siis markkinoida tuotteita niin Metan markkinointityökalujen avulla tai vaikka TikTokin avulla - mutta näkökulma markkinointiin on vain hiukan erilainen.

>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä

Kumpi on parempi?

Se kumpi malli on parempi on hyvin henkilökohtaista. Aloittaminen on varmasti nopeampaa dropshippaamisella kun taas POD-malli sopii paremmin sellaiselle joka haluaa varmasti myydä laadukkaita ja uniikkeja tuotteita. Lisäksi POD-voi sopia sinulle hyvin, mikäli pidät graafisesta suunnittelusta. Täytynee kuitenkin sanoa että aloittaaksesi POD-verkkokaupan, sinun ei tarvitse olla graafinen suunnittelija - designien tekemistä nimittäin oppii itsekin. 

Yhteenveto

Lopuksi, kun pohdit oman verkkokauppasi perustamista, muista ottaa huomioon sekä Print-On-Demand että dropshipping-mallien vahvuudet ja erot. Molemmat tarjoavat mahtavia mahdollisuuksia ja valinta riippuu lopulta omista tavoitteistasi ja mieltymyksistäsi.

Jos haluat nopeasti aloittaa ja tarjota laajan valikoiman tuotteita ilman suuria design-vaatimuksia, dropshipping voi olla sinulle sopiva vaihtoehto. Toisaalta, jos tavoitteesi on tarjota laadukkaita ja uniikkeja tuotteita ja nautit designin luomisesta, Print-On-Demand voi avata oven uniikkien tuotteiden verkkokauppaan. 

>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä

Molemmissa malleissa menestyminen edellyttää kuitenkin huolellista suunnittelua ja markkinointistrategiaa. Menestyäksesi verkkokaupan avulla tulee sinun ymmärtää kohdeyleisöäsi ja heidän tarpeitaan, oli valintasi sitten dropshipping tai Print-On-Demand. On myös tärkeää muistaa että jotta saat myyntiä, tulee sinun markkinoida tuotteitasi - ihmiset eivät vain löydä kauppaasi automaatiolla. Mutta kovalla työllä oman verkkokaupan avulla voit saada merkittävästi myyntiä.

Lopulta, minkä tahansa mallin valitsetkin, oma verkkokauppasi voi olla paikka, jossa intohimosi ja omat tavoitteesi kohtaavat. Ainoa asia mitä sinun tulee kuitenkin tehdä on aloittaminen. Älä jää siis vuosiksi unelmoimaan ja manifestoimaan vaan aloita verkkokauppa projektisi oikeasti. 

>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä

Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla

Haluatko saada step-by-step ohjeet oman POD-verkkokaupan rakentamiseen? Lataa alta opas.  🚀