Print-On-Demand verkkokauppa ja tuotteiden fulfillaus
Niinkuin missä tahansa verkkokaupassa niin myös print-on-demand verkkokaupassa tuotteiden lähettäminen asiakkaalle olisi hyvä tehdä mahdollisimman pian. POD-mallissa tilausten käsittely menee kuitenkin hiukan eri tavalla kuin perinteisessä verkkokaupassa - POD-mallissa kun verkkokauppiaan ei tarvitse itse pakata tai lähettää tilauksia. Käsitellään tässä blogipostauksessa miten tuotteiden fulfillaus, eli lähetys print-on-demand yhtiölle tapahtuu.
>>> Lataa tästä ilmainen opas POD-verkkokaupan perustamiseen <<<
Ihan ensin - asennukset ja asetukset
Ennekuin mennään tarkempiin ohjeistuksiin niin käydään ihan ensin läpi pari asiaa tilausten käsittelyyn. Ensimmäisenä on tietenkin tärkeä ymmärtää se, että verkkokauppa-alusta (kuten Shopify) tulisi yhdistää POD-palveluntarjoajaan (esim. Printify). Kun nämä kaksi on synkronoitu, ilmoitus tilauksesta lähtee suoraan POD-palveluntarjoajalle. Tilausten käsittelyyn sinulla on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: voit sen joko täysin automatisoida tai itse manuaalisesti klikkailla Shopifyn hallintapaneelista tilaukset tuotantoon. Esimerkiksi, voit suoraan Printifyn asetuksista määrittää tilausten lähtevän automaattisesti tuotantoon näin:
Toinen mahdollisuus on tietenkin itse hyväksyä tilaukset ja klikkailla sitten tilaukset tuotantoon Shopifyn hallintapaneelista. Tilausten lähettäminen tuotantoon käy todella näppärästi vain klikkaamalla "request fulfillment". Tilausten käsittely kannattaa asentaa manuaaliseksi esimerkiksi jos myyt kustomoitavia tuotteita ja joudut itse muokkaamaan design tiedostot jokaiseen kustomoituun tilaukseen. Eli klikkaat vain tästä napista Shopifyssä kun saat tilauksen: