Print-On-Demand strategian määrittäminen - muista nämä kaksi asiaa
Print-On-Demand strategian määrittäminen - mikä on paras tapa aloittaa?
Jotta me menestymme POD verkkokauppiaina, tulee meillä olla jokin selkeä suunnitelma miten teemme tätä bisnestä. Sillä ilman suunnitelmaa ja selkeitä askelmerkkejä koko homma menee pannukakuksi. Olen nimittäin huomannut että selkeän suunnitelman luominen auttaa meitä menestymään ja askelmerkkien avulla tiedämme mitä meidän tulee tehdä, jotta saamme koko bisneksen alulle.
Minulta on myös monesti kyselty sitä kannattaako lähteä yhtä aikaa perustamaan omaa verkkokauppaa ja esim. Etsy kauppaa ja vastaus on tähän hyvin selkeä. Ei missään nimessä. Olen nimittäin itse vuosia sitten aloittanut ensimmäiset verkkokauppakokeilut Amazon myynnillä (ja siinä kyllä ihan kivasti onnistunutkin) mutta jossain vaiheessa aloin pyörittämään myös omaa verkkokauppaa ja lisäämään tuotteita myyntiin Redbubbleen ja muille valmiille alustoille. Tämä johti kauheaan työmäärään ja lopulta en pystynyt kunnolla keskittymään mihinkään kun kaikkea piti tehdä. Joten päätä vain yksi alusta, jolla lähdet liikenteeseen.
Kaksi eri tapaa aloittaa - Valitse näistä jompikumpi strategia
On oikeastaan kaksi eri tapaa aloittaa POD verkkokauppa; joko lähteä suoraan rakentamaan omaa verkkokauppaa (esim. juurikin Shopify alustalle) tai sitten lähteä liikenteeseen valmiilla myyntialustalla. Valmiita myyntialustoja ovat esimerkiksi Redbubble, Spring ja Etsy (johon on yhdistettävissä joku POD palveluntarjoaja). Oman verkkokaupan voi puolestaan rakentaa vaikka Shopify alustalle, joka on aloittelijallekin äärettömän helppokäyttöinen. Jos haluat hyvät brändäysmahdollisuudet, mahtavat markkinointimahdollisuudet sekä mahdollisuuden siihen että kukaan ei kilpaile kanssasi verkkokaupassa, on tällöin oma verkkokauppa sinulle paras mahdollisuus. Jos taas et ole valmis investoimaan verkkokauppa-alustaan, voit lähteä liikenteeseen jollakin valmiilla alustalla.
Strategia #1: Oman Shopify kaupan rakentaminen
Itse teen POD myyntiä ainoastaan omien verkkokauppojen avulla, ja olen kokenut tämän verkkokauppa-alustan kaikista parhaimpana. Vaikka pieni kulu tästä kuukausittain lähtee, on se kaiken sen arvoinen. Ennen kuin lähdet liikenteeseen Spotifylla, kannattaa miettiä mille markkinalle lähdet myymään; onko se sitten pelkästään Suomi, Eurooppa vai esim. Yhdysvallat. Kun sitten lähdet perustamaan Shopify kauppaa, tulee sinun tietysti yhdistää joku POD-palveluntarjoaja verkkokauppa-alustaan. Tuotteet tehdään POD-palveluntarjoajan alustalla ja tuotelistauksia pystyy muokkaamaan sitten Shopifyn puolellakin. Lisäksi verkkokauppaan tulee tehdä tietenkin kaikki pakolliset asiat, kuten erilaiset sivut, kokoelmat, navigaatiova
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
Strategia #2: Aloittaminen valmiilla myyntialustalla
Jos oma verkkokauppa on sinulle pois suljettu vaihtoehto, on onneksi olemassa hurjasti erilaisia myyntialustoja, joiden kautta voimme lähteä myymään omia tuotteita. Suosituin POD-bisneksessä on ehdottomasti Etsy. Jotta pääset aloittamaan myymisen Etsyssä tulee sinun rekisteröityä alustalle ja yhdistää joku POD palveluntarjoaja alustaan. Tämän jälkeen teet tuotteet POD- palveluntarjoajan alustalla ja itse tuotelistaukset teet tietysti sitten Etsyssä. Jokaisen tuotelistauksen tekemisestä menee pieni kulu (muutama sentti). Kun asiakas tilaa tuotteen, POD palveluntarjoaja lähettää sen suoraan asiakkaalle. Mutta jotta edes saamme myyntiä kannattaa muistaa että tällä alustalla on hurjasti kilpailua. Joten jotta saat edes ensimmäistä tuotetta myytyä, tulee sinun joko tehdä todella kattavaa hakusanatutkimusta tai sitten markkinoida vaikka Etsyn omilla mainoksilla. Itse Facebook pikseliä ei voi asentaa Etsyyn, joka vaikeuttaa Facebook markkinointia. Menestyneimmät Etsy myyjät ovakin tietysti tehneet myyntiä tällä alustalla pitkään ja heilläkin suuressa roolissa on kattava hakusanatutkimus sekä lisäksi Etsyn omat mainokset. Hakusanatutkimusta voit tehdä itse tai useat menestyneet Etsy-myyjät ovat jopa palkanneet siihen jonkun ammattimaisen toimiston tekemään sen heidän puolestaan, jolloin laatu onkin timanttista.
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
Mikä molempia strategioita yhdistää?
Vaikka alustoissa on eroja, löytyy niistä kuitenkin samanlaisuuksia. Nimittäin se mitä meidän tulee tehdä alustasta riippumatta on mainiot designit ja kiinnostavat tuotelistaukset. Meidän tulee saada kiinnitettyä asiakkaan huomio sekä saada istutettua asiakkaalle ajatus "mun on PAKKO saada tuo". Lisäksi on äärimmäisen tärkeää saada ylläpidettyä asiakassuhdetta; me emme halua saada huonoja arvosteluja (ainakaan Etsyssä!) ja mielellään omaankin verkkokauppaan olisi hyvä niitä arvosteluja saada. Lisäksi kun asiakas on ostanut jo kerran olisi hyvä myös saada hänet ostamaan uudelleen - tähänkin toimii esimerkiksi sähköpostimarkkinointi. Kun asiakas on jo ostanut kerran hän jo luottaa meihin ja hänellä on tällöin matalampi kynnys ostaa uudestaan.
Omasta kokemuksesta tarkemmin
Itsellä tausta on tosiaan siellä Amazon myynnissä. Hankin siis tuotteet aikanaan Kiinasta bulkkina (noin 1000 kappaleen erissä) ja lennätin ne Yhdysvaltoihin Amazonin varastoon. Ihan halpaahan tämä lysti ei tienkään ollut mutta sain sen kuitenkin toimimaan Amazon valmentajien avulla. Kuitenkin jossain vaiheessa Amazon alkoi ahdistamaan ja lähdin etsimään jotain helpompaa tapaa. Törmäsinkin sitten jonkin mainoksen kautta Printifyyn (print-on-demand palveluntarjoajaan) ja innostuin heti. Aloitin siis heti oman verkkokaupan perustamisen ja lähdin laajentamaan tuotteiden myyntiä myös muille valmiille myyntialustoille. Ihan hirveä soppahan siitä tuli ja kaikki meinasi ns. "levitä käsiin" mutta jossain vaiheessa onnistuin oman verkkokaupan avulla ja lopetin sillä sekunnilla kaikki muut ja keskityin täysillä Shopify kauppaan. Ja nyt ollaan tässä vaiheessa - onnistuneena. Toki matkan varrella on haudattu useita niche-ideoita ja vanhoja kauppoja mutta se on osa minun matkaani.