Parhaat vinkit Print-On-Demand bisnekseen

POD-verkkokaupan ylläpito - mitä se vaatii?

verkkokaupan-yllapitaminen

Print-On-Demand verkkokauppa on helppo ja nopea tapa aloittaa oma verkkokauppa minimaalisin kustannuksin ja työpanoksin. Vaikka verkkokaupan perustaminen onkin helppoa, on tiettyjä asioita, joita jokaisen POD-verkkokauppiaan tulee tehdä säännöllisesti. Tässä artikkelissa keskitytäänkin asioihin, mitä POD-verkkokaupan ylläpitäminen vaatii. 

Tilausten käsittely


Nostetaan ihan ensin tilausten käsittely listalle. Kun asiakas tekee siis tilauksen, tulee siitä mennä tieto POD-palveluntarjoajalle - ja mielellään mahdollisimman nopeasti. Pystyt yhdistämään POD-palveluntarjoasi (esimerkksi Printifyn) verkkokauppa-alustaasi ja se onkin yksi olennainen asia mikä tulee olla kunnossa. Mikäli myyt hyvin perinteisiä tuotteita, jotka eivät vaadi esimerkiksi kustomontia, voit asettaa tilausten käsittelyn automaattiseksi, jolloin sinun ei tarvitse huolehtia tilausten käsittelystä ollenkaan. Asetukset tähän pystyt tekemään suoraan POD-palveluntarjoajan alustalla, mutta se vaatii että POD-kumppani on yhdistetty verkkokauppa-alustaan (esimerkiksi Shopifyyn). Mikäli kuitenkin myyt kustomoitavia tuotteita ja teet itse manuaalisesti kustomoidut printit tuotteisiin, tällöin kannattaa hoitaa tilausten käsittely itse manuaalisesti - voit siis tilauksen tullessa muokata asiakkaan tilaaman tuotteen printtiä ja sen jälkeen lähettää tuotteen POD-palveluntarjoalle printattavaksi. Käytännössä siis tilausten käsittely on hyvin helppoa - joko sen voi siis automatisoida kokonaan tai manuaalisesti klikkailla tilaukset eteenpäin. 

 

>>> Lataa tästä ilmainen opas POD-verkkokaupan perustamiseen <<<

Asiakasyhteydenotot ja niihin vastaaminen

Niinkuin jokaisessa verkkokaupassa niin myös print on demand verkkokauppaan tulee aika-ajoin erilaisia asiakkaiden yhteydenottoja. Eli on hyvin tärkeää vastata asiakkaiden kysymyksiin ja antaa heille vastaukset. Monesti kysymyksiä voi herätä esimerkiksi tuotteiden koosta, postituksesta, mahdollisista alekoodeista sekä tietysti tuotteiden palautuksista. Nämä asiat olisi hyvä olla selkeästi ilmoitettuna tuotesivulla, mutta joskus näitäkin yhteydenottoja tulee, vaikka niistäkin olisi maininta. Verkkokauppiaana pystyt itse määrittämään palautusoikeudet. Varsinkin jos myyt kustomoitavia tuotteita, joihin on mahdollisuus muokata nimiä, kuvia ja niin edelleen, ei tällöin ole pakko antaa tuotteelle palautusoikeutta. Verkkokauppaana on myös hyvä varautua muiden tahojen yhteydenottoihin - erilaiset markkinointitoimistot voivat esimerkiksi olla sinuun yhteydessä ja useasti sähköpostiin voi kilahtaa ihan suoranaisia huijauksiakin. Kannattaa siis olla tarkkana sähköpostien kanssa - ja mitään epämäärisiä linkkejä ei kannata mennä klikkailemaan. 

 

Markkinointi; kampanjoiden luominen, analysointi ja optimointi

Jotta saat verkkokauppaasi myyntiä, tulee sinun tehdä jonkinlaista markkinointia ja houkutella asiakkaita ostoksille. Markkinointikampanjoiden luominen, testaaminen, analysointi ja optimointi vaatii myös aktiivista työtä. Ja kun jonkun markkinointi kampanjan saa toimimaan hyvin, pitää senkin kehitystä seurata ja varmistaa että jäät mainonnasta reilusti plussan puolelle. Vaikka esimerkiksi Googlessa ja Metassa markkinointikampanjoita saa optimoitua hyvin tekoälyn avulla, ei niihin kannata luottaa liikaa - nimittiäin joskus voi olla niin että tekoälyn tekemät kampanjamuutokset eivät tuokaan haluttuja tuloksia. Tämän vuoksi mainosten aktiivinen seuraaminen on tärkeää. 

Yksi hyvä tapa saada myyntiä on myös esimerkiksi käyttää sosiaalisen median vaikuttajia. Tässäkin tapauksessa pitää olla yhteydessä vaikuttajiin, sopia asioista ja seurata miten vaikuttajan yhteistöistä tulee myyntiä. 

>>> Lataa tästä ilmainen opas POD-verkkokaupan perustamiseen <<<

Verkkokaupan päivitys & uusien tuotteiden teko

On äärimmäisen tärkeää pitää verkkokauppa ajantasalla esimerkiksi lainsäädännön osalta - eli jos lainsäädäntöön tulee joku muutos mikä koskee verkkokauppoja, tulee sinun tehdä tarvittavat muutokset. Kannattaa myös muistaa tehdä tarvittavia päivityksia verkkokaupan ulko-asuun ja tuotesivuihin: jos esimerkiksi sinulla on verkkokaupan etusivulla maininta joistain ajankohtaisista kampanjoista, tulee ulko-asu pitää ajantasalla kampanjoista. Yksi hyvä esimerkki tästä on vaikka black friday-kampanjat; jos sinulla on etusivulla tai tuotesivuilla maininta mahdollista ajankohtaan sidotusta kampanjasta, ei ne voi olla siellä enää kampanjan päätyttyä. Lisäksi jos myyt sesonkituotteita (vaikka joulua-aiheisia tuotteita), kannattaa nämä tuotteet piilottaa sesongin ulkopuolella. POD-verkkokauppaan kannattaa myös luoda aktiivisesti uusia tuotteita, tehdä niille hyviä tuotekuvia, myyntitekstejä ja kehittää tuotesivuista mielenkiintoiset. Tee siis joka kuukausi uusia tuotteita ja julkaise ne verkkokauppaan.

Sosiaalinen median sisällön tuottaminen


Vaikka aiemmin kirjoitinkin jo markkinoinnista, nostetaan sosiaalinen media vielä erikseen pöydälle. Jokaisen verkkokauppiaan kannattaa olla läsnä jossain sosiaalisen median alustalla - eli esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa, TikTokissa jne. Sosiaalisen median avulla voit tuoda esiin brändiäsi ja myydä tietenkin tuotteitasi. Vaikka päivittäinen julkaisu sosiaaliseen mediaan voi tuntua kuormittavalta, voit myös ajastaa postauksia, tarinoita ja reelsejä, jolloin työkuorma ei tunnu niin suurelta. Instagramissa ja TikTokissa on esimerkiksi mahdollisuus suoraan tägätä eli merkitä tuotteet julkaisuun, jolloin asiakas pääsee nopeasti tutustumaan ja ostamaan tuotteen. Eli tätäkin haluat hyödyntää ja tehdä saetukset oikein. Kannattaa myös analysoida minkälaiset julkaisut tuottaa eniten tuloksia ja tehdä sen pohjalta uusia samantyylisiä julkaisuja. Aktiivista työtä somealustoilla on päivittäin esimerkiksi kommentteihin vastaaminen ja muiden kommenteihin tykkääminen. Muista myös että sinun ei ole pakko olla läsnä jokaikisellä somealustalla - keskity vaikka yhteen alustaan kerrallaan ja kerrytä sinne rauhassa seuraajakuntaa.

>>> Lataa tästä ilmainen opas POD-verkkokaupan perustamiseen <<<

Kampanjoiden suunnittelu & verkkokaupan kehittäminen

Vuoteen mahtuu paljon erilaisia sesonkeja ja erilaisia juhlapäiviä. Kannattaa siis hyödyntää näitä sesonkeja ja suunnitella erilaisia myyntikampanjoita näiden ympärille. Voit esimerkiksi tehdä ystävänpäiväkampanjoita tai esimerkiksi hyödyntää marraskuussa olevaa black fridayta. Kampanjoiden suunnittelu vaatii siis aikaa ja siksi kampanjat on hyvä suunnitella ajoissa. Tee siis vaikka vuosikello, johon suunnittelet etukäteen erilaiset kampanjat. Kun tiedät mitä sesonkikampanjoita teet, sinun on helppo luoda tarvittavat alekoodit, sähköpostit ja mainoskampanjat. 

Sitten kun olet saanut POD-verkkokauppasi rullaamaan hyvin ja saat reilusti myyntiä päivittäin, on tärkeää muistaa tehdä kehitystyötä. Kannattaa siis miettiä, miten voisit esimerkiksi tehdä asiakkaan ostopolusta helpomman ja nostaa konversioprosenttia. Voit siis hankkia erilaisia lisätyökaluja helpottamaan ostopolkua, tuomaan asiakkaille lisää luottamusta ja nostamaan yksittäisen tilauksen summaa.  Lisäksi jos teet esimerkiksi manuaalisesti kustomointia, kannattaa jossain vaiheessa investoida työkaluun, joka hoitaa kustomoinnin automaattisesti sinun puolestasi - näin ollen vapautat itseltäsi aikaa. 

Myös POD-verkkokauppiaana on siis  paljon erilaisia tehtäviä niin päivittäin, viikottain kuin kuukausittain. Vaikka tämä blogipostaus saattaa tursuta paljon erilaisia tehtäviä niin fakta on että lopulta POD-verkkokaupan pyörittäminen on helppoa. Alkuun toki töitä on enemmän mutta myyntien kasvaessa pystyt delegoimaan töitä muille - voit siis esimerkiksi hankkia designit suoraan graafiselta suunnittelijalta, maksaa vaikka ulkopuoliselle taholle sosiaalisen median ylläpidosta ja hankkia vaikka apua Metan markkinointiin. Kannattaa myös muistaa tekoälyn mahdollisuus: voit hyödyntää sitä esimerkiksi tuotekuvausten kirjoittamiseen, designien suunnitteluun sekä esimerkiksi asiakaspalveluun. 

>>> Lataa tästä ilmainen opas POD-verkkokaupan perustamiseen <<<

Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla

Haluatko saada step-by-step ohjeet oman POD-verkkokaupan rakentamiseen? Lataa alta opas.  🚀