Myyntiä POD-verkkokaupalle ilman maksettua mainontaa - 6 vinkkiä onnistumiseen
Kun POD-verkkokauppaa lähdetään perustamaan tällöin varmasti jokaisella on sama tavoite: saada tehtyä myyntiä, tulosta ja tienattua siinä samalla. Myyntiä ei kuitenkaan ala tulemaan täysin automaattisesti vain sormia napsauttamalla vaan sen eteen on tehtävä töitä. Mutta vaikka myynnin eteen on tehtävä töitä, voi myyntiä saada täysin myös ilman maksettua mainontaa. Tämän artikkelin tavoitteena onkin käydä läpi niitä asioita, joiden avulla voit saat verkkokauppaasi myyntiä ILMAN maksettua mainontaa - jotta voisit itse ottaa rennosti ja unohtaa kalliiden markkinointikampanjoiden pyörittämisen.
Hyvät tuotteet & designit
Kaikki lähtee liikkeelle hyvästä tuotevalikoimasta ja designeista. Jotta asiakkaat siis haluavat ostaa tuotteitasi, tulee niiden olla kiinnostavia. Kannattaa siis ihan ensin miettiä asiakaskuntaasi: keitä he ovat ja millaisista tuotteista he voisivat olla kiinnostuneita. Tee sen jälkeen mielenkiintoiset designit jotka istuvat hyvin tuotteille. Muista myös että on tärkeää huomioida designin laadukkuus jotta asiakas ei saa suttuista tuotetta. Kun myyt laadukkaita tuotteita, monesti asiakkaat ostavat myös uudestaan.
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
Kiinnostava brändi & hyvä asiakaspalvelu
Aivan liian moni lähtee rakentamaan POD-verkkokauppaansa todella kiireellä ja vain oksentavat brändin verkkokaupalle. Se ei kuitenkaan pitkässä juoksussa kannata sillä huonolla ja mitäänsanomattomalla brändillä ei ole helppo tehdä myyntiä. Kannattaa siis ensin markkinointia keskittyä brändin luomiseen ja tarkistamiseen: onhan sinulla siis houkutteleva ulko-asu ja timanttiset tuotesivut myyntiä varten? Kun olet saanut brändin kuntoon, mieti asiakaspalvelua - vaikka asiakasyhteydenottoja tuleekin harvemmin, kannattaa valmistautua ja miettiä miten kommunikoit asiakkaiden kanssa. Saahan asiakas siis otettua helposti yhteyttä kysymyksiinsä liittyen ja osaathan vastata kysymyksiin oikein ja epäröimättä?
Sosiaalisen median hyödyntäminen
Yksi hyvä keino myynnin saamiseen on tietenkin sosiaalinen media. Kannattaa siis ensin miettiä millä sosiaalisen median alustalla asiakkaasi viettävät aikaa (Instagram. Facebook, TikTok, Pinterest yms) ja sitten keskittyä yhteen markkinointikanavaan. Älä keskity sosiaalisessa mediassa pelkästään tuotteidesi rummuttamiseen vaan houkuttele seuraajia hyötysisällöllä; anna vinkkejä, viihdytä ja jaa niche-aiheeseesi liittyviä postauksia. Kerrytä ajan kanssa seuraajamäärää ja markkinoi välillä myös tuotteitasi. Sosiaalisessa mediassa kannattaa hyödyntää myös erilaisia postaus tyyppejä; esimerkksi Pinterestissä voit siis jakaa esimerkiksi videoita, kuvia tai vaikka karuselleja.
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
Hakukoneoptimointi (SEO)
Jotta oikeasti voisit saada passiivista tuloa POD-verkkokauppasi avulla, kannattaa hyödyntää hakukoneoptimointia. Hakukoneoptimointi kannattaa siis aloittaa kattavalla hakusanatutkimuksella ja käyttää sitten valittuja hakusanoja verkkokaupan tuotekuvauksissa, otsikoissa ja metatiedoissa. Yksi todella tärkeä asia hakukoneoptimointia varten on myös kuvien selkeä nimeäminen.
Hakukoneoptimointia varten kannattaa myös ottaa käyttöön blogi, jonne luot paljon sisältöä ja voit salavihkaisesti markkinoida myös tuotteitasi innostavalla tavalla. Blogissa voit myös tarjota asiakkaille mahdollisuuden ladata ilmainen opas, jonka avulla voit entisestään sitouttaa asiakkaita ja saada heille luottamusta kauppaasi kohtaan. Opasta varten voit myös asettaa sähköpostiautomaatiot, joita asiakas sitten saa oppaan ladattuaan. Sähköposteissa voit myös kertoa tarkemmin tuotteistasi ja kehottaa asiakkaita tutustumaan tuotteisiisi.
Vaikka aiemmin puhuttiinkin sosiaalisen median hyödyntämisestä, halusin kuitenkin nostaa tähän Pinterestin vielä erillisenä osiona. Pinterest on nimittäin siinä aivan uskomattoman hyvä markkinointikanava että voit saada sen avulla todella hyvin myyntiä - tekemättä käytännössä yhtään mitään. Kun yhdistät Pinterestin verkkokauppa-alustaasi ja saat käyttöösi rich pinnit niin näiden pinnien avulla kaikki verkkosivustosi sisältö menee automaatiolla Pinterestiin. Eli saat Pinterestin avulla esimerkiksi vietyä kaikki tuotteesi automaattisesti Pinterestiin ja sieltä potentiaaliset asiakkaat pääsevät suoraan tutustumaan tuotteisiisi ja tekemään ostoksia. Näissä rich pinneissä on myös se hyvä puoli että mikäli teet tuotekortille muutoksia (esim. hintamuutos tuotteeseen) kaikki muutokset menee automaatiolla myös Pinterestin puolelle. Eli käytännössä Pinterest on todella mainio markkinointi alusta lähes automaattisen myynnin luomiseen.
Sähköpostimarkkinointi
Sähköpostimarkkinointi on hyvä keino saada verkkokaupalle myyntiä muta tässä on toki huomioitava että ensin on saatava asiakkaita sähköpostilistalle, jossa voit sitten marinoida asiakkaita - ja etenkin saada heidät sitten myös ostamaan. Mutta ajan kanssa saat kyllä asiakkaita sähköpostilistalle myös ilman maksettua mainontaa esimerkiksi juuri hakukoneoptimoinnin avulla. Kannattaakin rakentaa toimivat sähköpostiautomaatiot jotta sinun ei tarvitsisi hiki hatussa aina olla posteja lähettelemässä. Sähköpostimarkkinointi onkin mainio tapa niin luottamuksen rakentamiseen kuin myös ajankohtaisen tarjousten ilmoittamiseen.
Käytännössä on siis täysin mahdollista tehdä myyntiä myös ilman maksettua mainontaa. Tällöin on kuitenkin hyvä muistaa että yltäminen suurin tuloksiin vie pidemmän aikaa ja kannattaakin keskittyä ihan ensin luottamuksen rakentamiseen. Vaikka hakukoneoptimointi on myös todella seksikästä niin fakta on että suurin osa joka lähtee yksin täysin nollasta tekemään hakukoneoptimointia niin aikaa se tulee viemään. Tee siis töitä orgaanisen myynnin saamiseen ja innostu jo pienistä myynneistä alkuun - ajan kanssa tuloksesi kyllä paranee kunhan olet valmis sitoutumaan ja tekemään töitä verkkokaupan kehittämiseen ja orgaaniseen markkinointiin.