Askelmerkit oman Print-On-Demand kaupan rakentamiseen
Vaikka oman Print-on-demand kaupan rakentaminen voi tuntua alkuun todella työläältä, on se lopulta hyvinkin helppoa. Nykyään oman Shopify kaupan rakentamiseen ei välttämättä edes tarvita yritystä, joten kynnys aloittaa on lopulta hyvin matala. Yrityksen perustaminen on lopulta hyvinkin helppoa ja edullista, jos esimerkiksi aloitat yrittäjyyden omalla toiminimellä. Yrityksen perustamiseen voit tutustua tarkemmin esimerkiksi ytj.fi -sivustolla. Tässä artikkelissa käydään kuitenkin tarkemmin läpi ne askeleet, jotka sinun tulee tehdä, jotta saat perustettua oman print-on-demand verkkokaupan.
Askel #1 Määritä oma markkina
Jotta saamme oman kaupan tehtyä, ensimmäinen askel olisi ehdottomasti oman markkinan määrittäminen. Eli lähdetkö sitten myymään esimerkiksi pelkästään Suomeen, EU-alueelle, Yhdysvaltoihin tai jopa kansainvälisesti. Jos myyt pelkästään Suomeen, voit tehdä kaupan Suomen kielellä ja jos myyt EU-alueelle, suosittelisin kääntämään kaupan kielet jokaisen myyntimaan kielelle (eli Saksan markkinalle Saksaksi, Italiaan italiaksi ja Suomeen suomeksi). Näin ollen esimerkiksi Saksassa asiakas voi asioida kaupassasi omalla kielellään, joka tietysti tuo luottamusta ja tekee asiakkaan ostokokemuksesta sujuvamman. Kielten kääntäminen onneksi hoituu Shopifyn toimintojen avulla todella näppärästi ja tarvittaessa apuun voi palkata ammattimaisen kääntäjän korjailemaan mahdollisia kielivirheitä.
Askel #2 Päätä oma aihe (niche)
Ennen kuin edes lähdet perustamaan Shopify kauppaa, kannattaa miettiä teetkö kaupan jollain tietyllä aiheella. Eli esimerkiksi myytkö tuotteita jollekin tietylle asiakaskunnalle (esimerkiksi koirien omistajat) tai teetkö ns. "sekatavarakaupan", jossa myyt kaikkien mahdollisten aiheiden tuotteita. Itselläni toimii parhaiten niche-kaupat, mutta tiedän useita menestyneitä print-on-demand kauppoja, jotka ovat tehty juuri tällä sekatavarakauppa ajatuksella. Niche-kaupan brändäys on helpompaa sekä pystymme tällöin myös määrittämään helpommin kuka meidän asiakas on. Olen kuitenkin huomannut että monelle oman mahtavan niche-aiheen määrittäminen on äärettömän hankalaa ja tätä varten olen luonut perfect niche formulan, jonka avulla kiinnostavan niche-aiheen määrittäminen on helppoa. Kun meillä on hyvä niche ja tiedämme kenelle myymme, on tällöin markkinointikin paljon helpompaa.
Askel #3 Design Hacking
Jos joku on tärkeää niin tämä vaihe. Ilman hyviä ja kiinnostavia tuotteita myynnin saaminen on hankalaa. Me haluamme luoda siis uniikkeja tuotteita, jotka herättää asiakkaassa jotain tunteita. Eli haluamme istuttaa asiakkaalle ajatuksen "mun on pakko saada tuo". Menestyneessä POD kaupassa onkin siis tehty erilaista design tutkimusta (design hacking). Kannattaa myös aina miettiä kuka tietyn tuotteen (jossa tietty design) tulee ostamaan. Tällöin myös jatkossa markkinointi on helpompaa. Design tutkimukseen onneksi löytyy erilaisia työkaluja ja toimintatapoja, joiden avulla voimme luoda todella kiinnostavia tuotteita. Suosittelenkin siis ennen designien tekemistä perehtymään syvälle design tutkimukseen ja kirjaamaan ylös millaisia designeja aiot tehdä. Kun meillä on selkeästi kirjattuna millaisia designeja teemme, nopeuttaa sen meidän työtämme seuraavassa osiossa.
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
Askel #4 Designien ja tuotteiden tekeminen
Monet luulee etteivät voi perustaa omaa POD-kauppaa juurikin sen vuoksi, koska eivät ole ammattimaisia graafikoita. Mutta sinun ei missään nimessä tarvitse olla designer aloittaaksesi oman print-on-demand kaupan - en ollut minäkään. Nimittäin olen itsekin alkuun tehnyt kaikki designit itse ja tässäkin asiassa tekemällä oppii. Voit onneksi myös aina palkata esim. Fiverrista graafisen suunnittelijan tekemään designit, jolloin saat designit jopa aika järkevään hintaan. Tällä hetkellä en itse tee ollenkaan designeja vaan käytän aina ulkopuolista tekijää. Ja tietysti aina kun teet designin, teet myös tuotteen palveluntarjoajan (esim. Printify) alustalla. Print-on-demand tyylillä voi onneksi nykyään myydä lähes mitä vaan tuotteita, ja tuotteita valittaessa kannattaakin miettiä mitä tuotteita sinun asiakaskuntasi mielelään käyttäisi tai haluaisi. On myös tiettyjä tuotteita, joita en itse myy ja näitä on esimerkiksi todella pienten katteiden tuotteet (kuten tarrat) ja sähkölaitteet (turvariski). Toki monella POD-toimijalla on toki todella laadukkaita sähkölaitteita (kuten kaiuttimet), mutta en halua itse ottaa mitään riskiä näiden kanssa. Itse myyn kaikista eniten vieläkin t-paitoja, vaikka sitä tuotetta tietyt henkilöt eivät suosittele. Eli mielestäni ehdottomasti voit menestyä t-paidoillakin vielä!
Askel #5 Verkkokaupan perustaminen
Tässä kohtaa alkaakin se mielenkiintoinen osio, josta moni aloittelija usein ahdistuu. Nimittäin oman Shopify kaupan perustaminen! Nykyään Shopify kaupan perustaminen POD-tyylillä on äärimmäisen helppoa. Tietysti sinun tulee ensin rekisteröityä alustalle, jonka jälkeen yhdistät POD-palveluntarjoajan Shopifyyn. Sen jälkeen kannattaa laittaa kaikki perusasiat kuntoon, kuten maksutavat ja toimitukset, luoda kokoelmat, tehdä erilaiset sivut sekä tehdä tietysti navigaatiovalikot (main menu ja footer menu). Tässä vaiheessa ei kannata kiinnittää vielä huomiota kaupan ulko-asuun vaan hoitaa perusasiat kuntoon. Jos haluat ohjeet oman POD-kaupan rakentamiseen, tarjoan ilmaisen POD + Shopify kurssin rajoitetun ajan.
Askel #6 Brändin rakentaminen
Jos joku on hauskaa niin tämä vaihe! Rakastan itse yli kaiken brändin rakentamista ja siksi minulle onkin kertynyt useampi kauppa. Brändin rakentamisessa tietysti teemme logot, määritämme kaupan värimaailman ja luomme kaupan ulko-asun. Itse laitan myös vasta tässä vaiheessa tuotelistaukset kuntoon. Brändin rakentamisessa kannattaa tehdä houkuttelevat kuvat ja kirjoittaa myyvät tekstit.
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
Askel #7 POD-tuotteiden markkinointi
Olen huomannut että monet alkavat luomaan omaa POD-kauppaa innolla mutta eivät tee ollenkaan markkinointia - ja sitten ihmettelevät miksi myyntiä ei tule. Nimittäin ei vain riitä että teemme verkkokaupan vaan meidän tulee saada asiakkaita sinne. Jotta siis saamme myyntiä, tulee meidän tehdä jonkinlaista markkinointia. Markkinointia voimme tehdä useilla eri tavoilla; Facebook-markkinointia, Instagram ja TikTok markkinointia. Voimme myös markkinoida tuotteita Googlen tai Pinterestin mainosten avulla. Eli mahdollisuuksia on monia! Markkinoinnissa kannattaakin siis lähteä liikenteeseen miettimällä missä sinun asiakkaasi viettää aikaa ja lähteä markkinoimaan sillä kanavalla. Eli jos myyt tuotteita vaikka 70-vuotiaille mummoille, en ehkä lähtisi tekemään TikTok markkinointia, sillä suurinosa TikTokin käyttäjistä on nyt vaan nuorempaa asiakaskuntaa (toki saattaa siellä nyt joku mummokin olla).
Askel #8 Hakukoneoptimointi
On myös yksi tapa saada myyntiä orgaanisesti ja se on hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimoinnin avulla voimme saada myytyä tuotteita helposti ilman suurta markkinointibudjettia. Olen itse hakukoneoptimoinut yhden verkkokaupan ja tämän avulla saan kuukausittain paljon kävijöita sivuille (ja tietysti myös sitä myyntiä). Kun aloitat hakukoneoptimoinnin, kannattaa ihan ensin tehdä kattavaa hakusanatutkimusta ja optimoida kauppa sen perusteella. Eli optimoidaan niin etusivu ja tuotesivut ja kaikki muut Shopifyn kohdat. Lisäksi jos haluat myyntiä orgaanisesti, kannattaa kirjoittaa kauppaan myös blogipostauksia.
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
Menestyminen Print-On-Demand bisneksessä
Olen jutellut ainakin sadan henkilön kanssa, jotka ovat kiinnostuneet perustamaan oman POD kaupan ja hankalampana ihmiset pitävät ehdottomasti sitä mistä lähteä liikenteeseen. Mutta onneksi näiden askelmerkkien avulla oman print-on-demand kaupan rakentaminen on hyvinkin helppoa, sillä tiedämme selkeästi mitä meidän tulee tehdä. Kun saamme yhden osa-alueen valmiiksi, siirrymme seuraavaan. Kun kauppa on valmis, suurimpia ongelmia monesti tulee markkinointivaiheessa, varsinkin jos ei ole kokemusta esim. Facebook-markkinoinnista. Joten suosittelen ehdottomasti kouluttautumaan, jotta opit miten erilaiset asiat tehdään. Olen itsekin käynyt koulutuksia Facebook-markkinointiin liittyen ja se on ehdottomasti kannattanut - ilman niitä en luultavasti olisi tässä pisteessä.