6 aloittelijan virhettä Print-On-Demand bisneksessä
Oman verkkokaupan avulla on täysin mahdollista saada merkittävää lisätuloa - tai jopa elättää itsensä sen avulla. Mutta monesti ajatellaan että jo pelkästään julkaisemalla verkkokaupan tilauksia alkaa sadella ja kylvetään rahassa. Harmillinen fakta kuitenkin on että niin kuin missä tahansa bisnesmallissa niin töitä on tehtävä. Tässä artikkelissa keskitytään siis yleisimpiin virheisiin mitä moni aloittelija tekee, jotta sinä voisit ne välttää.
Virhe #1 Huono niche-idea
Aloitetaan siis ihan ensin niche-aiheesta. Jotta siis menestyisit POD-verkkokauppiaana, kannattaa ihan ensimmäisenä miettiä kenelle sinä tuotteita myyt. Eli päätä selkeä niche ja rakenna kauppasi tuon aihe-alueen ympärille. Kun tunnet kohderyhmäsi, sinun on helppo jatkossa esimerkiksi kohdentaa mainoksia juuri sopiville asiakkaille lasertarkasti. On kuitenkin olemassa tiettyjä niche-aiheita, joita kannattaa välttää. Jos siis olet täysin aloittelija, ei kannata valita aiheeksi mitään kovin kilpailtua aihetta kuten esimerkiksi koirien omistajia. Vaikka yleensä koirien omistajat ovatkin äärettömän intohimoisia omia lemmikkejään kohtaan niin välttäisin aloittelijoita välttämään tätä aihetta - sillä erottautuminen tuolla aiheella on hankalaa.
Virhe #2 Laiton toiminta
Suurin virhe, mihin lähes kaikki aloittelevat print-on-demand kauppiaat syyllistyvät on tavaramerkkien loukkaus. Okei, myönnettäköön että olen itsekin tähän syyllistynyt ja olen saanut siitä sanomista tavaramerkin omistajalta mutta ONNEKSENI sain sovittua tavaramerkin loukkauksen, enkä joutunut maksamaan korvauksia. Olin tuolloin vielä itse täysi aloittelija ja eihän minulla tullut mieleen ollenkaan tarkistaa tavaramerkkejä. Joten muista AINA tarkistaa mahdollinen tavaramerkki jokaisen designin kohdalta joita aioit tehdä. Markkinoilla näkee kyllä paljon esim. Disney-aiheisia tuotteita, mutta näitäkään ei saa tehdä.
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
Lisäksi verkkokauppiaana sinulla tulee olla kaikki lainmukaiset asiat kaupassa, kuten esimerkiksi tietosuoja-asiat, palautusoikeudet jne. Lisäksi jos lähdet myymään tuotteita vaikka Yhdysvaltoihin, tulee sinun perehtyä sen maan lainsäädäntöön ja laittaa verkkokaupan tarvittavat asiat kuntoon.
Virhe #3 Hutaisten tehdyt tuotteet
Jotta menestyisit, tulee sinun tietysti tarjota asiakkaillesi mahdollisimman hyviä tuotteita ja saada se asiakas tyytyväiseksi. Sen vuoksi kannattaakin panostaa hyvien designien tekemiseen sekä tekemään tuotteet kunnolla. Eli tee korkealaatuisia designeja ja asettele ne järkevästi tuotteelle, jotta lopputuote näyttää hyvältä. Lisäksi kannattaa hiukan miettiä sitä kuinka saat luotua todella kiinnostavia designeja, eikä mitään kädenlämpöistä höttöä.
Virhe #4 Epäammattimainen verkkokaupan ulko-asu
Minulta on monesti pyydetty Facebookissa katsomaan toisten kauppoja ja antamaan niistä palautetta. Olen näitäkin tehnyt aina silloin tällöin ja aika harvoin olen nähnyt todella kivoja verkkokauppoja. Suurin ongelma monilla on nimenomaan se että ei osata tehdä kaupasta luotettavan ja kiinnostavan näköistä. Vaikka kuinka tekisit markkinointia niin harva asiakas ostaa kaupasta, jos ei koe sitä luotettavaksi. Joten siksi verkkokaupassa tulee tuoda esille luotettavuutta ja luoda kaupalle brändin, joka kiinnostaa. Lisäksi jos esimerkiksi myyt tuotteita vaikka kansainvälisesti, ei kannata hämmentää asiakasta esimerkiksi tekstillä "designs made in Finland". Veikkaan ettei ketään Australialaista esimerkiksi kiinnosta se että designit on tehty Suomessa vaan ennemminkin se saattaa nostaa esiin ennemmin kysymysmerkkejä.
>>>> Lataa opas "Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla" täältä
Virhe #5 Markkinointi ja sen puute
Olen monesti sanonut siitä että monesti oletetaan että myyntiä alkaa automaattisesti tulla kunhan kauppa on vaan netissä. Mutta fakta on edelleen se että markkinointia tulee tehdä. Tämä on ollut aikanaan itsellekin suuri kompastuskivi ja sen vuoksi olen käynytkin erilaisia koulutuksia Facebook-markkinointiin liittyen. Ja edelleen päivitän tietojani jatkuvasti. Markkinointiahan voit tehdä vaikka Facebook- ja Instagram mainoksilla, tehdä influncer markkinointia tai vaikka markkinoida TikTokissa. Joten jos et osaa tehdä mitään markkinointia niin opettele ja käy koulutuksia aiheeseen liittyen.
Virhe #6 Luovuttaminen
Jes nyt kauppa on valmis! Kohta kuitenkin huomataan että myyntiä ei tule ja ensimmäinen asia on haudata kauppa - vaikka voitaisiin miettiä mistä myynnin puuttuminen johtuu. Onko se sitten markkinoinnin puute, epäluotettava brändi vai yksinkertaisesti se että jokin nyt vaan ei toimi oikein kaupassa? Joten ennen kuin hautaat kaupan, mieti olethan tehnyt kaikkesi kaupan eteen? Ja niin kuin liike-elämässä yleensä niin menestymiseen menee yleensä hetki.
Motivaatio kohdilleen!
Jotta siis menestyisit print-on-demand kauppiaana tulee sinun oikeasti tehdä töitä sen eteen. Ja ensimmäisten vastoinkäymisten ilmaantuessa ei kannata luovuttaa. Olen itsekin joutunut markkinointia lukuun ottamatta kaiken opettelemaan itse juuri sen kantapään kautta ja on sanottava että menestymiseen on mennyt aikaa. Joten on ihan normaalia jos et heti ala tienaamaan, varsinkaan jos opettelet aivan kaiken itse. Olen aina korostanut sitä että ennenkuin edes aloitat omaa verkkokauppaa, kannattaa miettiä se, mitä sinä tavoittelet oman verkkokaupan avulla - onko se sitten muutamien satasten lisätuloa tai vaikka jopa pyrkimystä jopa elättää itsensä verkkokaupan avulla? Kun sinulla on selkeät tavoitteet, jaksat myös työstää verkkokauppaa, etkä heti luovuta ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla.